Høstens influensa- og koronavaksinering - Tydal kommune

Høstens influensa- og koronavaksinering

Høsten 2024 vil det være mulig å vaksinere seg mot både influensa, korona og lungebetennelse på samme tidspunkt, da vaksinene kan settes samtidig.

Vaksinering vil foregå:

Onsdag 30. oktober fra kl. 10.00

Onsdag 6. november fra kl. 10.00

Sted: Tydal helsesenter

Time til vaksinering bestilles via Tydal legekontor. Hvis du har fastlege i Tydal, kan tidspunkt for vaksinering bestilles på www.HelseNorge.no I tillegg kan alle, uavhengig av hvor man har fastlege, bestille vaksinetime ved å kontakte legekontoret på telefon 73 81 58 40.

Alle bør ha klart fødselsnummer for registrering ved ankomst. Betaling gjøres via sms eller tilsendt faktura.

Ikke møt opp dersom du har akutt infeksjon med feber.

Informasjon om influensavaksinen:

Pris: 250 kr

Målgruppen for influensavaksine er:

• Beboere i omsorgsboliger og sykehjem
  • Alle fra fylte 65 år
  • Gravide etter 12. svangerskapsuke (2. og 3. trimester). Gravide i 1. trimester med annen tilleggsrisiko skal også få tilbud om influensavaksine
  • Prematurt fødte barn, særlig barn født før uke 32 i svangerskapet, fra 6 måneder (kronologisk alder) til 5 år
  • Barn og voksne med:
    • kronisk lungesykdom (inkludert astma)
    • kronisk hjerte-/karsykdom (annet enn velregulert høyt blodtrykk), spesielt personer med alvorlig hjertesvikt, lavt minuttvolum eller pulmonal hypertensjon.
    • diabetes mellitus, type 1 og 2
    • kronisk leversvikt
    • kronisk nyresvikt
    • kronisk nevrologisk sykdom eller skade, spesielt personer med nedsatt lungekapasitet og/eller hostekraft
    • nedsatt immunforsvar som følge av sykdom eller behandling av sykdom (f.eks. organtransplanterte, kreft, HIV, reumatoid artritt og andre sykdommer)
    • svært alvorlig fedme (KMI over 40)
    • annen alvorlig og/eller kronisk sykdom der influensa utgjør en alvorlig helserisiko, etter individuell vurdering av lege (f.eks. personer med medfødte kromosomavvik, genetiske syndromer og sammensatte kromosomavvik som ikke er klassifisert annet sted)

I tillegg anbefales influensavaksine til følgende grupper, primært for å beskytte andre (indirekte beskyttelse):

• Helsepersonell og andre ansatte i helse- og omsorgstjenesten som har nær kontakt med pasienter ved behandling eller pleie
  • Personer som bor sammen med (eller er tilsvarende nære) immunsupprimerte
  • Svinerøktere og andre som har regelmessig kontakt med levende griser
  • Saneringspersonale og andre som jobber med mistenkt eller bekreftet influensasyk tamfugl i henhold til risikonivå 3 i Mattilsynets Plan for forebygging og bekjempelse av aviær influensa. Hensikten med å tilby sesonginfluensavaksine til denne gruppen er å redusere sannsynligheten for samtidig smitte med både fugleinfluensavirus og sesonginfluensavirus. En slik dobbelt smitte kan en svært sjelden gang føre til at arvematerialet fra virusene blander seg så det oppstår nye virustyper med nye egenskaper. Sesonginfluensavaksinen beskytter ikke mot fugleinfluensavirus.

Mer informasjon om influensavaksinen finner du her: Vaksine mot influensa - Helsenorge

Informasjon om koronavaksinen:

Pris: Gratis

Målgrupper for koronavaksine er:

• Aldersgruppen 65 år og eldre, og sykehjemsbeboere,
  • Aldersgruppen 18–64 år som inngår i en risikogruppe,
  • Aldersgruppen 12–17 år med alvorlig grunnsykdom,
  • Aldersgruppen 6 måneder –11 år med alvorlig grunnsykdom etter individuell vurdering.
  • Gravide i 2. eller 3. trimester. Vaksinasjon i 1. trimester kan vurderes dersom den gravide har tilleggssykdommer som gir ytterligere økt risiko.
  • Personer som bor sammen med (eller er tilsvarende nære) immunsupprimerte.

Mer informasjon om koronavaksinasjon finner du her: Koronavaksine - Helsenorge

Informasjon om Pneumokokkvaksine (vaksine mot lungebetennelse) til risikogrupper:

Pris 350 kr

Pneumokokkvaksine er anbefalt til:

• Alle personer over 65 år.
  • Personer med sykdom som gir immunsvikt eller som bruker medisiner som svekker immunforsvaret. Vaksinen er også anbefalt ved flere kroniske sykdommer og enkelte andre sykdommer som gir økt risiko for pneumokokksykdom. Snakk med fastlegen din om du har en sykdom som utgjør økt risiko for alvorlig pneumokokksykdom.
  • Personer som gjennom sitt yrke har økt risiko for smitte som laboratoriepersonell og personer som eksponeres for sveiserøyk.

Pneumokokkvaksine bør gis hvert 6. år. Oversikt over dine vaksiner finner du når du logger inn med din ID på www.Helsenorge.no

Ta direkte kontakt med Tydal legekontor for mer informasjon og evt. bestilling av vaksine.

Mer om informasjon om Pneumokokkvaksine til risikogrupper finner du her: Pneumokokkvaksine til risikogrupper - FHI