Tilskudd til tiltak i beiteområder - Tydal kommune

Tilskudd til tiltak i beiteområder

Beitelag kan søke om tilskudd til tiltak som bidrar til å legge til rette for best mulig utnyttelse av beite i utmark, redusere tap av dyr på utmarksbeite og fremme fellestiltak i beiteområdene.

Hvem kan søke?

Lag, foreninger og foretak som driver næringsmessig beitedrift kan søke. Enkeltforetak kan søke når det på grunn av naturgitte eller driftsmessige forhold ikke ligger til rette for samarbeid.

Slik søker du

Du søker tilskudd på elektronisk søknadsskjema i Altinn ved å logge inn via ID-porten. Mer informasjon og søknadsskjema finner du her:

Tilskudd til tiltak i beiteområder - Landbruksdirektoratet

Krav til vedlegg og vilkår til søknadene

• Kostnadsoverslag, finansieringsplan og prosjektplan o.l.
  • Ved søknad om tilskudd til faste installasjoner som sperregjerder og sankeanlegg, må det foreligge skriftlig avtale med grunneier på 10 år. Avtaler legges ved søknaden.
  • Ved søknad til innkjøp av NoFence skal det legges ved en beskrivelse av hvordan skifte av batteri skal gjennomføres i beiteperioden.
  • For eget arbeid godkjennes en maksimalsats på 400 kr/t. Ved bruk av egne maskiner godkjennes inntil 650 kr/t.
  • Faste installasjoner kan ikke omsøkes på nytt før det har gått minst 15 år.
  • Tiltak i beiteområder som også har betydning for reindriftsinteressene må avklares med reindriftsnæringa før innsending av søknad.

Søknadsfrist

Søknadsfrist for tilskudd til tiltak i beiteområder i Tydal kommune er 1. april.